onsdag 13 mars 2013

Årets fjärde!



Snön blåser hårt i ögonen.
Paddeln skär i issörjan som om det var fuktigt socker.
Isflaken smäller mot fören.
Utanför Gråen friskar vinden i och när jag ska runda ön på söndersidan så går inte det, för isen ligger så långt jag kan se.
Enstaka sälar ligger på sina stenar och några slår följe med mig. Hundratals svanar och änder av olika slag guppar på vågorna.
Och plötsligt...en i luften glidandes strax över isen och en sittandes på en sten. HAVSÖRNAR!
Den på stenen flyger ut över havet och gör några dyk mot vattnet innan den återvänder till stenen. Mäktig syn.
På väg hem glider jag genom gigantiska flockar av sothöns, tusen?
Den svarta massan delar på sig när jag kommer och sen på en given signal springer ALLA på sina små ben och flaxar så att skummet yr och det låter som ett stilla åskväder som sakta rullar bort.
Tillbaka vid startpunkten tar jag satts och glider så upp på isen.




Isskägg

Sockersmet

Tallriksis






Inga kommentarer: